می توان با تغذیه درست، کاهش درد زایمان طبیعی را تجربه کرد
05 آگوست
۱
(۱)

ممکن است برای همه ما سوال پیش آمده باشد که زایمان طبیعی یا سزارین کدام بهتر است؟ زایمان چه به صورت طبیعی و چه به صورت سزارین برای مادر باردار دردناک است، اما می توان با تغذیه درست، کاهش درد زایمان طبیعی را برای خود داشته باشید. در طی مدت بارداری بدن شما کالری زیادی را می سوزاند پس باید انرژی لازم قبل و بعد از زایمان را تامین کنید . برای این کار باید از غذاهایی که باعث تقویت جسم و ذهن شما می شود استفاده نمایید. به علاوه رژیم درست و مواد غذایی مناسب باید آب مناسب و کافی نیز به بدن شما برسد، پس حتماً در انتخاب غذاهای خود دقت داشته باشید تا انرژی مورد نیاز شما تامین شود. در طی این مقاله خانم دکتر آزاده رضایی متخصص زنان و زایمان نکاتی را در خصوص تغذیه درست به شما مادران عزیز یادآور شده است که با به کارگیری آنها می توانید تجربه زایمان راحت تری را داشته باشید.

می توان با تغذیه درست، کاهش درد زایمان طبیعی را تجربه کرد

برای کاهش درد زایمان طبیعی قبل از عمل چه بخوریم؟

 

اگر مادر و یا مادربزرگ شما تجربه زایمان طبیعی را داشته باشند به شما توصیه می کنند که شب های نزدیک به زایمان طبیعی غذای سبک بخورید. این حرف مادران کاملاً صحیح است. جنین به هنگام عبور از کانال زایمان در کنار روده عبور می کند. بنابراین اگر شما غذا ی سنگین  بخورید، به هنگام خروج جنین مدفوع بیشتری را خواهید داشت که یکی از تجربه های ناخوشایند در هنگام زایمان است.

بنابراین در جواب این سوال که برای زایمان طبیهی چه بخوریم باید بگوییم که حتماً باید از غذاهای سبک و کم حجم استفاده کنید به این صورت در واپسین روزهای بارداری نه تنها مدفوع کمتری در حین زایمان دارید بلکه احتمال استفراغ  در هنگام دردهای زایمان نیز کمتر خواهد شد .

برای کاهش درد زایمان طبیعی چه بخوریم

 

تاکنون تحقیقات علمی درباره مصرف غذاها که موجب کاهش درد زایمان طبیعی می شود انجام نشده است. اما با این وجود باید سعی کنید یک رژیم غذایی سالم و مقوی را داشته باشید و در کنار آن نیز از روش هایی که در داشتن زایمان راحت به شما کمک می کنند نیز استفاده نمایید. برخی از این روش ها مانند؛ ورزش های لگن، مدیتیشن، شرکت در کلاس های بارداری و … است.

نقش پروتئین ها در رژیم غذایی

از منابع غذایی موثر که به کاهش درد زایمان طبیعی کمک می کند، پروتئین ها است که باید هم در دوران بارداری و هم بعد از زایمان استفاده شود. از مهم ترین مواد غذایی پروتئین دار می توان ؛ ماست یونانی، کره بادام زمینی، شیک پروتئینی و پنیر را نام برد. این مواد باعث هضم راحت تر غذا شده و پروتئین مورد نیاز بدن شما را تامین می کند. لازم به ذکر است که بعد از زایمان طبیعی بهتر است مادر از بستنی های خنک استفاده کند و غذاهای خنک را در برنامه غذایی خود قرار دهد .

مصرف غذاهایی با هضم آسان

هرچه به زمان زایمان طبیعی نزدیک تر می شوید باید سعی کنید بیشتر از غذاهایی استفاده کنید که هضم آنها راحت تر است و در معده شما سنگینی نمی کند . تا جایی که امکان دارد از غذاهای بدهضم در رژیم غذایی خود استفاده نکنید . غذاهایی را انتخاب کنید که پخت آنها راحت تر است و شما مجبور نیستید برای تهیه آن مدت ها سر پا بایستید. نکته دیگری که باید رعایت کنید این است که از غذاهای تند هستند نباید استفاده کنید تا دچار حالت تهوع واستفراغ نشوید.

کربوهیدرات های پیچیده

از غلات مانند پاستا، نان غنی شده و برنج قهوه ای و جو استفاده کنید که این موارد منابه مناسبی از فیبر برای بدن هستند و با داشتن کربوهیدرات ، انرژی مورد نیاز در دوران بارداری را برای شما فراهم می کنند. اغلب کربوهیدرات ها با غذاهای پروتئینی ترکیب می شود و یک وعده غذایی کامل برای مادر باردار می باشد.  برای کاهش درد زایمان طبیعی شب قبل از زایمان از غذاهای سبک مثل سوپ استفاده کنید زیرا هم خوردن آنها راحت تر است و هم انرژی مورد نیاز شما را تامین می کند. اگر نتوانستید آشپزی کنید بهتر است از چند روز قبل آماده کنید و در یخچال نگهداری نمایید.

مصرف میوه ها

از میوه های انرژی بخش مانند انگور، طالبی، تمشک و موزد استفاده کنید. مادران باردار باید بیشتر از میوه های تابستانی استفاده کنند . بهتر است برای راحتی خود میوه ها را خرد کنید و داخل ظرف بگذارید  و در زمان های نزدیک شدن به زایمان مدام استفاده کنید. حتی اگر فصل این میوه ها نیست از میوه های فریز شده استفاده نمایید. اسموتی های میوه نیز هم طعم مناسبی دارند و هم برای شما بسیار پر خاصیت هستند.

منابع انرژی بخش سریع برای کاهش درد زایمان طبیعی بسیار مناسب هستندمنابع سریع انرژی بخش

منابع انرژی بخش سریع برای کاهش درد زایمان طبیعی بسیار مناسب هستند و همچنین انقباضات قبل از شروع زایمان را حد زیادی کاهش می دهند. این منابع مانند کربوهیدرات ها که سخوت سریعی دارند و خیلی سریع به انرژی تبدیل می شوند و شما را در داشتن یک زایمان راحت کمک می کنند. همچنین از ژل های عسل می توانید استفاده کنید که هم طعم خوبی دارند و هم موجب تقویت بدن شما خواهند شد .

انتخاب نوشیدنی های مناسب

برای داشتن یک زایمان راحت سعی کنید همواره بدن خود را مرطوب نگه دارید. بیشتر سعی کنید از آب میوه های طبیعی و انرژی بخش استفاده کنید . تا جایی که می توانید از نوشیدنی های مصنوعی و انرژی زاهای ورزشی استفاده نکنید زیرا برای سلامتی شما بسیار مضر هستند. یکی از بهترین و مقوی ترین نوشیدنی هایی که برای مادران باردار توصیه شده است آب نارگیل است زیرا آب نارگیل الکترولیت های مورد نیاز بدن شما را تامین می کند.

سعی کنید همیشه خودتان به تنهایی به دستشویی بروید و میزان مصرف مایعات را طوری کنترل کنید که مجبور نشوید هر لحظه به دستشویی بروید. بعد از آب بهترین نوشیدنی برای تامین انرژی و رساندن رطوبت به بدن استفاده از نوشیدنی های ایزوتونیک است که در دوران بارداری باید استفاده شود . البته برای کسانی که بیماری دیابت ندارند زیرا این نوشیدنی ها دارای قند بسیار زیادی است.

برای داشتن یک زایمان درد و کاهش درد زایمان طبیعی نیاز دارید که انرژی فوق العاده بالایی داشته باشید و همچنین بعد از زایمان نیز باید نوزاد خود را با غذاهای مناسب تقویت نمایید تا از رشد خوبی برخوردار شود. پس بعد از زایمان غذاهای تقویت کننده و انرژی بخش طبخ کنید تا خود و نوزادتان در سلامت کامل باشید.

معرفی مواد غذایی مناسب برای کاهش درد زایمان طبیعی

در این قسمت از مقاله برخی از مواد غذایی مناسب برای قبل از زایمان را برای شما عنوان کرده ایم تا در داشتن زایمان راحت بهتر عمل کنید:

  • نان تست
  • ساندویچ
  • پاستا
  • میوه و سبزیجات
  • حبوبات
  • بیسکویت و کلوچه

کم خوردن اما با دفعات بیشتر

در طی دوران بارداری و مخصوصاً در هنگام نزدیک شدن زمان زایمان سعی کنید وعده های غذایی خود را بیشتر کنید اما مقدار آن را کم کنید.  در طی این مدن جنین فشار بیشتری به شکم شما می آورد و عملکرد هورمون های شما نیز به هم می ریزد که باعث بیشتر شدن این فشار می شود. پس ضروری است که بیش از حد معده خود را سنگین نکنید و اگر دائماً احساس گرسنگی دارید وعده های غذایی بیشتر با حجم کمتر داشته باشید.

چه مواقعی بهتر است که مادر برای کاهش درد زایمان طبیعی چیزی نخورد؟

در مواقعی پزشک به مادر باردار پیشنهاد می کند که چیزی مصرف نکند این مواقع به شرح زیر است:

  • انجام زایمانسزارین
  • بارداری دو قلویی یا چند قلویی
  • بد قرار گرفتن نوزاد در شکم

برای کاهش درد زایمان طبیعی چه بخوریم

داروهای گیاهی مناسب برای کاهش درد زایمان طبیعی

 

اکثر خانم های باردار از زایمان طبیعی و دردهای آن وحشت دارند. این هراس و ترس با نزدیک شدن به زمان زایمان بیشتر نیز خواهد شد و نگرانی های مادر در روزهای آخر بیشتر می شود. طب سنتی و داروهای گیاهی راه حل هایی برای این شرایط دارد و برای زنان باردار مصرف گیاهانی را پیشنهاد می دهد که با استفاده از آنها می توانند در تکنیک های کاهش درد در زایمان طبیعی موفق تر عمل نمایند. در خصوص داشتن آمادگی برای زایمان طبیعی و داشتن یک زایمان راحت و حتی کم کردن دردهای بعد از زایمان در طب سنتی راهکارهایی وجود دارد. برای آمادگی مادر جهت زایمان در روزهای آخر بارداری خوردن گیاهان مخنلفی توصیه شده است، در ادامه این مقاله برخی از گیاهان دارویی مناسب برای مادران باردار را آورده ایم:

  خاکشير

دانه خاکشیر در داشتن زایمانی راحت تر به شما کمک می کند، مخصوصاً مصرف خاکشیر در فصل گرما و همچنین خوردن  نوشیدنی های خنک اثرات مثبتی را دارد. مادران باردار می توانند روزانه چند لیوان شربت خاکشیر استفاده کنند.

 

  گل شاه‌پسند

دم نوش گل شاه پسند موجب کاهش درد زایمان طبیعی می شود و در داشتن یک زایمان راحت به مادر باردار کمک می کند. توصیه شده است که این خانم ها روزانه سه فنجان از این دم نوش را در روزهای آخر بارداری میل نمایند که اثرات بسیار خوبی را دارد.

 

  رازيانه

گفته شده که در مصرف برخی  از گیاهان دارویی در دوران بارداری باید احتیاط کرد، زیرا ممکن است شرایط سقط جنین را فراهم کنند اما همین گیاهان اگر در روزهای آخر بارداری استفاده شوند نه تنها خطری را برای جنین ندارند بلکه باعث داشتن یک زایمان راحت برای مادر می شوند. رازیانه از گیاهانی است که این خصوصیات را دارد و توصیه می شود در ماه های آخر بارداری هر روز استفاده شود.

 

داروهای گیاهی مناسب برای داشتن یک زایمان راحت  زعفران

معمولاً خانم های باردار این گیاه و ادویه خوش بو و رنگ را خطرناک می دانند زیرا فکر می کنند یاعث سقط جنین می شود. البته این تفکر درست است و مصرف بی رویه زعفران در ماه های اول بارداری باعث سقط جنین می شود اما هرچه به روزهای آخر بارداری نزدیک شوید این ماده می تواند زایمان شما را راحت تر کند. زعفران را می توانید به صورت چای، شربت زعفران و با به همراه زرده تخم مرغ استفاده کنید.

 

  برگ ختمي

خوردن دم نوش گیاه ختمی نیز از مواردی است که در کاهش درد زایمان طبیعی موثر است و باید به صورت روزانه در ماه های آخر بارداری استفاده شود.

 

 شنبليله و گل شب‌بو 

خاصیت آب شنبلیله برای شست و شو دادن واژن تایید شده است. شما می توانید آب آن را بگیرد و برای شست و شو استفاده نمایید. علاوه بر آن می توانید گل شب بو را جوشانده و با آن ناحیه واژن را بشویید. انجام این کارها در داشتن زایمان راحت تر به شما کمک می کند.

 

  تخم شويد

دم نوش تخم شوید نیز از دیگر مواردی است که در کاهش درد زایمان طبیعی تاثیرگذار است. از مزایای تخم شوید کوتاه شدن زمان زایمان و به دنیا آمدن زودتر نوزاد است.

 

سياه‌دانه

می توانید دم نوش سیاه دانه را درست کنید و به صورت موضعی از آن استفاده نمایید. برای استفاده از سیاه دانه دم نوش آن را با عسل مخلوط کنید و بر روی شکم و کمر خود بمالید و با استفاده از یک دستمال آن را ببندید، به همین صورت چند ساعتی روی پوست خود قرار دهید. این کار موجب تقویت بدن شما شده و در کاهش درد زایمان طبیعی موثر است.

 

  روغن

برخي از روش‌هاي موضعي نيز در داشتن يک زايمان راحت تاثیرگذار است. استفاده از روغن ها و مالیدن بر روی شکم و کمر اثرات مثبتی را دارد. می توانید برای این کار از روغن بادام، زیتون و کنجد استفاده کنید.

 

از منابع غذایی موثر که به کاهش درد زایمان طبیعی کمک می کند، پروتئین ها است که باید هم در دوران بارداری و هم بعد از زایمان استفاده شود

توجه به نکات زیر نیز ضروری است:

  • همسر شما باید در این دوران انرژی کافی داشته باشد و از شما و نوزادتان به طرز مطلوبی حمایت و نگهداری نماید.
  • برخی داروها مانند داروهای اوپیئویید باعث بیشتر شدن حالت استفراغ می شوند و بهتر است از این داروها استفاده نشود.
  • زایمان و تولد برای هر شخصی با شخص دیگری متفاوت است پس بهتر است نکات لازم را رعایت کنید تا در کاهش درد زایمان طبیعی بتوانید موفق عمل نمایید.

این مقاله به تایید و ویرایش دکتر آزاده رضایی متخصص زنان و زایمان رسیده است که ایشان سعی در راهنمایی بیماران برای داشتن یک زایمان طبیعی راحت تر را دارند در صورتی که هنوز سوالاتی در خصوص تغذیه دوران بارداری دارید می توانید با شماره های مطب ایشان تماس حاصل نمایید و از راهنمایی های ایشان بهره لازم را ببرید.

 

این پست چه قدر مفید بوده؟

برای امتیاز روی ستاره ها کلیک کنید

میانگین امتیاز ۱ / ۵٫ تعداد رای: ۱

اولین نفری باشید که نظر می دهید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس بگیرید